2014. október 16., csütörtök

Kuszkusz, bulgur, köles cukorbetegeknek

Sokaknak nem lesz eléggé  érdekes ez a bejegyzés, de biztos lesz olyan is, mint mi, akik még nem próbálták ki ezeket a köreteket.
Nálunk leginkább Gergő cukorbetegsége miatt kerültek előtérbe, de aki egészségesen étkezik, azoknak is nagyon jó.
Próbáltam innen onnan segítséget kérni, mert nem nagyon ment a vacsora mellé a köret elkészítése. Eléggé korlátozottak a lehetőségek, mert vacsorára már csak lassú felszívódású ételeket ehet, hogy estére ne terheljük a szervezetét.
Alapjába véve mi lehet köret? Krumpli, rizs, tészta, zöldségek és ezeknek végtelen variációja. Vacsorára azonban ezek neki nem a legjobbak, mert ugyan van diabetikus tésztánk, basmati rizsünk amelyek alacsonyabb ch tartalmúak és nem szívódnak fel olyan gyorsan, de ki tud két, három naponta rizst enni?
Nem mindegy az elkészítés sem, mert minél "jobban" van elkészítve egy étel, annál gyorsabb a felszívódása, annál jobban emeljük a glikémiás indexét. Például a krumpli püré iszonyatosan gyorsan szívódik fel, mert főzés után még jól össze is törjük. Így ha már krumpli, akkor sült formájában kerül az asztalra.
Kakukkfű (Anna) egyszer már segített nekem, így bátorkodtam írni neki ezzel kapcsolatban és nagyon nagyon sokat segített, hogy leírta nekem ezeket a köretnek valókat. Ő ajánlotta nekem ezt a három (végülis) tésztafélét. Felbátorodva vásároltunk is mind a háromból.
Pár szót írok nektek, hogy melyik micsoda és mit kell tudni róla.

Kuszkusz
A szó szoros értelmében tészta és háromféle méretben található meg igazából a boltokban.
Búza, kukorica, árpa és köles daráját finom lisztréteggel vonják be az elkészítéskor.
Igazából Észak-Afrikából származik, ahol az ételek fölötti párán főzik meg lényegében, hiszen a gőztől megduzzadnak és az étel aromáját is átveszik.
Mi egy gombás disznópörkölt mellé készítettük el először. Forró, lobogó, leveskockás vízzel öntöttük nyakon. Tettünk bele egy kis vajat, fedőt rá és 15 percet vártunk.
Nagyon ízlett mind a kettőnknek. Kellemesen átissza a szaftot és nagyon jó ízt ad neki. Gergő csak úgy falta be.
Természetesen salátába is tökéletes lehet.
100 gramm kuszkuszban 77 g ch van és 376 kcal



Bulgur
Azt mondják róla, hogy kiváló alternatívája a rizsnek és búza töretnek is nevezik.
Az éretlen vagy az érett meghántolt búzaszemeket párolják, szárítják majd durvára össze törik.
Elkészítési módja teljesen ugyanaz, mint a kuszkusznak. Forró, lobogó vízzel le kell forrázni és hagyni, hogy megdagadjon. A nagyobb szeműt köretnek, az apróbbra tört bulgurt pedig salátához használják.
Rakott karfiolba tettem bele rizs helyett. Nem igazán különbözik ízvilágban az előbbitől. Ízlés és fűszerezés kérdése a többi.
100 gramm bulgurban 70 g ch van és 356 kcal



Köles
Először is gluténmentes, tápanyagban gazdag gabona és még lúgosít is.
Alacsony a kalóriatartalma viszont rostokban bővelkedik és hosszabb ideig érezhetjük magunkat telítettnek. Hozzájárul ahhoz, hogy a jó baktériumok mennyisége növekedjen, javítja a hangulatot és még sorolhatnám a jó hatásait a szervezetünkre.
Sajnos mivel Gergőnél pajzsmirigy problémák is vannak, ezért neki ezt csak korlátozottan szabad fogyasztani, de mértékkel fogyasztható, mert ronthatja a tüneteket.
Még nem próbáltuk ki, de hamarosan. Gondoltam egy köleslevesre akár vagy egy zöldséges-húsos egytálételre vagy akár édes formában is.
100 gramm kölesben 69 g ch van és 360 kcal.


Remélem volt, akinek mutattam valami újat!

Most arra kérnélek titeket, hogyha használjátok bármelyiket is, akkor kérlek leírnátok nekem, hogy hogyan, milyen formában készítitek el, miben használjátok? Esetleg ha receptet is írnátok, akkor az nagyon jó lenne! :) Köszönöm szépen!